به وبلاگ تخصصی حقوقی احج خوش امدید.احج مخفف انجمن حقوقدانان جوان میباشد و معنای خاص دیگری ندارد وبلاگ احج به بررسی و تحلیل آخرین اخبار و مطالب و ارائه مقالات حقوقی از اساتید و پژوهشگران حقوقی می پردازد و از نظرات خوانندگان در این زمینه استقبال می نماید که توسط محمد حاجی حسین فارغ التحصیل رشته ی حقوق راه اندازی شده .با تشکر از بازدید شما وبلاگ تخصصی حقوقی احج
وبلاگ تخصصی حقوقی احج
اخبار و روزنامه و مقالات و دانلود نرم افزارهای حقوقی 
قالب وبلاگ
مدیر وبلاگ(محمد حاجی حسینی
اخرین نوشته های وبلاگ احج
سایتها و وبلاگهای حقوقی

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ahaj و آدرس ahaj.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نظر سنجی در مورد عملکرد وبلاگ
قرآن آنلاین




در اين وبلاگ
در كل اينترنت

ماده 3)

 شرایط و مدارک لازم جهت تحصیل پروانه کسب:

مدارك لازم جهت انگشت‌نگاری و تهیه گواهي  عدم سوءپیشینه 

 

ماده 4 )

 

برای اشخاص حقوقی (شرکت ها) و مشرکت های مدنی، یک پروانه کسب به نام شرکت با ذکر نام مدیر عامل اشخاص حقوقی درخواست کننده و یا احدی از شرکاء در مشارکت های مدنی (که توسط سایر شرکا کتبا معرفی و امضای آنان توسط دفترخانه اسناد رسمی گواهی شده باشد) در صورت احراز سایر شرایط صادر می گردد.

 

تبصره 1: چگونگی رسیدگی به اختلافات و دعاوی فی مابین شرکا اعم از حقیقی و حقوقی بعهده مراجع ذیصلاح قضایی می باشد.

 

تبصره 2 :در صورتی که شرکت مزبور بخواهد در بیش از یک مکان فعالیت نماید، برای مکان های دیگر ضمن دریافت پروانه کسب طبق مفاد این ماده جهت اداره واحد صنفی برای فرد معرفی شده توسط مدیر عامل و یا احدی از شرکاء (که توسط شرکاء کتبا معرفی و امضای آن توسط دفتر اسناد رسمی گواهی شده باشد) با رعایت سایر مقررات مربوطه تا سقف تعدادی که کمیسیون نظارت هر شهر تصویب نماید کارت مباشرت صادر خواهد شد.

 

تبصره 3 : در صورت نیاز به فعالیت در محل غیر از محل قانونی اشخاص حقوقی پس از تصویب کمیسیون نظارت شهرستان مربوطه یک پروانه کسب به نام شرکت و با ذکر مشخصات نماینده قانونی آن شرکت به معرفی مدیر عامل اشخاص حقوقی درخواست کننده در صورت احراز سایر شرایط صادر و برای اداره بیش از یک واحد صنفی در سایر نقاط برای افرادی که مدیر عامل کتبا معرفی می نماید با رعایت مفاد تبصره 2 همین ماده ضمن صدور پروانه کسب کارت مباشرت صادر خواهد گردید.

 

ماده 5 )

 

 خرید و فروش پروانه کسب ممنوع می باشد، در صورتی که دارند پروانه کسب بخواهد واحد صنفی و پروانه خود را به دیگری واگذار کند باید درخواست کتبی خود را به اتحادیه تسلیم دارد. اتحادیه در صورت واجد شروط قانونی بودن فرد معرفی شده و با رعایت سایر مقررات پروانه کسب متقاضی را باطل و بدون در نظر گرفتن حدود صنفی و سقف پذیرش و سایر شرایط خاص آن شغل پروانه جدیدی به نام فرد معرفی شده صادر می کند.

 

ماده 6 )

 

 واحدهای صنفی که به عنوان آلاینده و یا مزاحم نقل مکان داده می شوند. همچنان عضو اتحادیه ای که بوده اند خواهند ماند، حتی اگر در محدوده جغرافیایی جدیدی قرار گیرند.

 

ماده 7 )

 

برای صنوفی که طبق تصویب هیات عالی نظارت رعایت حدود صنفی (فاصله مکانی) الزامی است اتحادیه های صنفی هنگام صدور پروانه کسب موظف به رعایت آن، پس از تصویب متراژآن در کمیسیون نظارت خواهند بود.

 

تبصره 1 : توافق واحدهای ذینفع و همجوار در مورد تغییر و تعدیل حدود صنفی بلا اثر می باشد.

 

ماده 8 )

 

 اتحادیه موظف است فقط برای کسانی که پروانه کسب برای آنها صادر شده است کارت عضویت در اتحادیه صادر نماید. صدور کارت عضویت برای افراد فاقد پروانه کسب ممنوع است.

 

تبصره : صدور و تمدید کارت عضویت در اتحادیه مستلزم پرداخت حق عضوی سالانه می باشد.

 

ماده 9)

 

کلیه وارد کنندگان کالا که به صورت تجاری به واردات کالا اقدام می کنند و قصد توزیع یا فروش کالاهای وارداتی خود را دارند، در صورتی که به عرضه مستقیم کالا به مصرف کننده مبادرت ورزند، ملزم به اخذ پروانه کسب طبق مقررات این قانون خواهند بود.

 

ماده 10)

 

 اشخاص حقیقی یا حقوقی که طبق قوانین جاری موظف به اخذ مجوز فعالیت یا پروانه تاسیس، بهره برداری یا اشتغال از وزارتخانه ها، موسسات، سازمان ها یا شرکتهای دولتی ، سایر دستگاههای دولتی که شمول قانون بر آن ها مستلزم ذکر یا تصریح نام است یا نهادهای عمومی غیر دولتی هستند، چنانچه به عرضه مستقیم کالاها یا خدمات به مصرف کنندگان مبادرت ورزند، مکلفند علاوه بر دریافت مجوز فعالیت یا پروانه، نسبت به اخذ پروانه کسب از اتحادیه مربوطه اقدام کنند. اشخاص مذکور مشمول قانون نظام صنفی و مقررات آن خواهند بود.

 

ماده 11 )

 

 اتحادیه موظف است هر سه ماهه گزارش کتبی در مورد متقاضیان دریافت پروانه کسب و رد یا قبول صدور پروانه کسب جهت آنان را به مجموع امور صنفی مربوطه برای تسلیم به کمیسیون نظارت ارسال نماید.

 

ماده 12 )

 

 اتحادیه های صنفی مکلفند نسبت به تعویض و یا تمدید پروانه کسب واحدهای صنفی با ارایه گواهی تشکیل پرونده و یا هر یک از اوراق پرداخت مالیاتی، عوارض کسب و پیشه شهرداری و برای مالیات های قطعی نشده ارایه گواهی مربوط به طرح پرونده در مراجع ذیربط و همچنین ارایه تاییدیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای صنوفی که مشمول قانون اصلاح ماده 13 قانون مواد خوردنی آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی می باشند اقدام نمایند.

 

تبصره : کلیه دستگاههایی که اتحادیه ها برای صدور پروانه کسب از آنها استعلام می کنند، موظفند ظرف مدت 15 روز از تاریخ دریافت استعلام نظر قطعتی و نهایی خود را اعلام دارند، عدم اعلام نظر در مهلت مقرر به منزله نظر مثبت است.

 

ماده 13 )

 

 عضویت فرد صنفی در شرکت های تعاونی صنفی منوط به داشتن پروانه کسب معتبر در اتحادیه مربوطه می باشند.

 

ماده 14 )

 

 تغییر محل کسب یا نوع شغل مستلزم اخذ پروانه کسب جدید با احراز شرایط این آیین نامه می باشد.

 

ماده 15 )

 

 در صورت مفقود شدن پروانه کسب صدور المثنی برای مدت باقی مانده اعتبار پروانه کسب بلامانع خواهد بود.

 

ماده 16 )

 

 در صورتی که مورد و یا مواردی از شرایط فردی یا مکانی صاحب پروانه کسب برابر اعلام مراجع ذیصلاح اسقاط گردد، اتحادیه مربوطه مکلف است نسبت به ابطال پروانه کسب و تعطیل محل کسب بر اساس بند (هـ) ماده 30 ق.ن.ص اقدام نماید.

 

ماده 17)

 

 در صورت فوت صاحب پروانه کسب، حقوق متعارف ناشی از واحد صنفی متعلق به ورثه است. چنانچه ورثه یا نماینده قانونی آن ها مایل باشند، در صورت دارا بودن شروط فردی، می توانند ظرف دو سال نسبت به اخذ پروانه کسب با رعایت مقررات اقدام کنند. پس از انقضای مهلت مقرر پروانه متوفی از درجه اعتبار ساقط است.

 

تبصره 1 : چنانچه کلیه ورثه متوفی صغیر باشند اتحادیه می تواند با حفظ حقوق صغار پروانه مزبور را به نام ولی قهری و در غیاب ولی به نام قیم قانونی با اخذ نظر مساعد اداره امور سرپرستی صادر نماید.

 

تبصره 2 : در صورتی که نماینده قانونی یا قیم فاقد صلاحیت فنی برای شغل مورد درخواست باشد حضور یک نفر شاغل دارنده پروانه تخصصی و فنی در واحد صنفی برای صدور پروانه کسب مشروط، به نام متقاضی کافی است.

 

تبصره 3 : در صورتیک ه تعدادی از ورثه، صغیر و تعدادی کبیر باشند صدور پروانه کسب بنام نماینده قانونی (قیم) مستلزم اخذ رضایت محضری وراث کبیر نیز خواهد بود.

 

تبصره 4 : در صورتی که دارنده پروانه کسب محجور شود، قیم می تواند با رعایت غبطه محجورب و طبق مقررات این قانون نسبت به اداره یا انتقال واحد صنفی اقدام کنند.

 

ماده 18 )

 

 صاحبان پروانه کسب می توانند جهت اداره واحد صنفی خود اقدام به معرفی مباشر واجد شرایط فردی مندرج در ماده 3 این آیین نامه نمایند.

 

تبصره 1 : صاحب پروانه کسب و مباشر وی متضامنا کلیه مسوولیت هایی که قانونا به عهده صاحب پروانه کسب می باشد را بر عهده خواهند داشت.

 

تبصره 2 : صاحب پروانه کسب می تواند در هر موقع که مقتضی باشد نسبت به عزل و یا تغییر مباشر اقدام نماید.

 

تبصره 3 : صدور کارت مباشرت مستلزم عقد قراردادی بین فرد صنفی و مباشر می باشد و یک نسخه قرارداد مذکور در پرونده صنفی ضبط خواهد شد.

 

ماده 19 )

 

 برای صنوفی که تعداد آن ها به حد نصاب نرسیده است یا فاقد اتحادیه هستند پروانه کسب از طریق اتحادیه همگن بنا به پیشنهاد مجمع امور صنفی و تصویب کمیسیون نظارت صادر خواهد شد.

 

ماده 20 )

 

 در شهرستان هایی که برخی از اتحادیه ها به علت نداشتن امکانات و توانایی های لازم نتوانند صدور پروانه کسب را عهده دار شوند به پیشنهاد آن اتحادیه و تصویب کمیسیون نظارت مسوولیت صدور پروانه کسب به طور موقت به مجمع امور صنفی واگذار می گردد در صورت رفع مشکل بنا به پیشنهاد همان اتحادیه و تصویب کمیسیون نظارت مسوولیت صدور پروانه کسب بر عهده اتحادیه قرار خواهد گرفت.

 

ماده 21 )

 

 دبیرخانه هیات عالی نظارت به منظور یکنواختی پروانه های کسب و کارت های مباشرت و عضویت در اتحادیه ها نسبت به تهیه الگوی آن ها اقدام نموده و نمونه آن را پس از تصویب رییس هیات عالی نظارت به کمیسیون های نظارت جهت اجرا در سازمان های صنفی ابلاغ نمایند.

 

ماده 22 )

 

 کمیسیون های نظارت مکلفند جهت هر یک از اتحادیه های صنفی پس از کسب نظر از اتحادیه های مربوطه و مجمع امور صنفی ذیربط موارد زیر را تصویب نموده و علاوه بر ضوابط صدور پروانه کسب جهت اجرا به آن اتحادیه ابلاغ نمایند.

 

1 – تعیین رسته هایی که در هر اتحادیه مستلزم اخذ پروانه کسب است بر حسب تولید، توزیع و یا خدماتی که عرضه می نمایند.

 

2 – ضوابط خاص واحد صنفی در هر اتحادیه جهت صدور پروانه کسب که بر حسب موقعیت اتحادیه های صنفی ضرورت داشته باشد.

 

3 – تعیین حداقل فاصله بین دو واحد صنفی مشابه و استثنائات آن برای صنوفی که هیات عالی نظارت برقراری حدود صنفی آن ها را ضروری تشخیص داده است.

 

ماده 23 )

 

 

 

 

 این آیین نامه در 23 ماده و 21 تبصره و در اجرای تبصره یک ماده 12 قانون نظام صنفی تهیه و در تاریخ 8/5/1383 توسط وزیر بازرگانی تصویب گردید. 1/ش 31/3

 

رعايت مواردذيل پس ازدريافت پروانه كسب الزاميست:

1- پروانه در محل كسب و در معرض ديد مشتريان قرار گيرد.

2- فرد صنفي موظف به الصاق برچسب قيمت بر روي كالاها بوده و براي اجناس فروخته شده بايستي  فاكتور صادر گردد.

3- كليه موازين شرعي و شئونات اسلامي در واحد صنفي بايست رعايت گردد.

4- دارنده پروانه كسب هنگام مراجعه به اتحاديه مكلف است كارت عضويت اتحاديه را همراه داشته باشد.

5- صاحب پروانه كسب بايد نسبت به تمديد ساليانه كارت  عضويت خود اقدام نمايد و حق عضويت ساليانه اتحاديه را بپردازد.

6- تبعيت از مفاد قانون نظام صنفي، مصوبات هيئت عالي نظارت،  دستورالعملها  و ضوابط سازمانهاي صنفي الزامي است.

7- دارنده واحد صنفي موظف است به شغل و در مكاني ‌كه در پروانه كسب قيد گرديده اشتغال بكار ورزد.

8- خريد و فروش و يا واگذاري پروانه كسب ممنوع ميباشد.

9- در صورت فوت صاحب پروانه، وراث قانوني وي مكلفند ظرف شش ماه جهت تعيين تكليف پروانه به اتحاديه مربوطه مراجعه نمايند و حداكثر ظرف 2 سال ‌پروانه جديد اخذ نمايند.

10- مدت اعتبار پروانه كسب در متن پروانه قيد گرديده كه بعد از انقضاء قابل تمديد ميباشد.

11- توصيه ميشود ازبه‌ضمانت گذاشتن پروانه كسب خود جدا خودداري فرماييد.


[ چهار شنبه 16 فروردين 1391برچسب:, ] [ 19:39 ] [ محمد حاجی حسین ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

وبلاگ احج (انجمن حقوقدانان جوان ) به بررسی و تحلیل آخرین اخبار و مطالب و ارائه مقالات حقوقی از اساتید و پژوهشگران حقوقی می پردازد و از نظرات خوانندگان در این زمینه استقبال می نماید که توسط محمد حاجی حسین فارغ التحصیل رشته ی حقوق راه اندازی شده و این وبلاگ طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند. با تشکر از انتخاب شما
موضوعات وب
لینک های مفید

سایت مجلس شورای اسلامی

امکانات وب
حق بالاتر از قانون است(ضرب المثل روسی

ابزار هدایت به بالای صفحه

با تشکر از بازدید شما. موفق باشید